poniedziałek, 14 maja 2012

Co oczy widzą, temu sercu żal.

Nikt nikomu nie musi udowadniać, że najłatwiej trafić do społeczeństwa poprzez obraz. Ma on w sobie duży potencjał przekazu, którego od pewnego czasu brakuje słowu pisanemu. Dlatego też w dużej mierze kampanie reklamowe opierają się na obrazie a nie na słowach. Dobrze trafione logo to połowa sukcesu. W dzisiejszym wpisie chciałabym poruszyć kwestię umieszczania na paczkach papierosów fotografii, które mają nakłonić palaczy do rzucenia palenia.  
Przez bardzo długi czas na dole paczki papierosowej umieszczano napis o tym, że palenie jest szkodliwe. Na pewno każdy z Was, kiedyś zetknął się z takim hasłem (czy jesteście osobami palącymi czy nie). Przykładowe hasła to: Palenie zagraża Tobie i osobą w Twoim otoczeniu. Paląc tytoń narażasz się na szybką i bolesną śmierć. Palacze umierają młodziej. Palenie. Lista jest długa a nie na tym chce się skupić. Poniżej tradycyjna paczka papierosów.  

http://alian24.pl/zdjecie/marlboro-gold-papierosy-karton-10-paczek-1szt-12022.jpg

W raz z początkiem tego maja 2012 r., do polskich sklepów zaczęły trafiać paczki papierosów z fotografiami. Napis oczywiście jest, ale występuje tylko jako uzupełnienie.Tą formę można zaliczyć do jednej z czterej form figur retorycznych. Chodzi mi w tym wypadku o synekdochę, czyli dopełnianie przekazu przez odbiorcę, Umieszczenie drastycznych zdjęć, pokazuje co może się wydarzyć jeśli palacz nie porzuci nałogu. Chociaż, tak naprawdę wie jak potoczy się jego życie jeśli nadal będzie palił. Poniżej zamieszczam kilka przykładów.
http://urodaizdrowie.pl/wp-content/uploads/2011/07/obrazek.jpg?PHPSESSID=f748827acdaad75f5b5dd33f2c8e7208


http://wiadomosci.radiozet.pl/Swiat/Wiadomosci/Koncerny-tytoniowe-bojkotuja-graficzne-ostrzezenia



http://www.mmwroclaw.pl/377044/2011/6/29/zdjecia-zwlok-beda-straszyc-na-paczkach-papierosow?category=news

Jak podają liczne badania naukowe ostrzeżenia obrazkowe są jedną z najbardziej skutecznych metod motywowania palaczy do rzucenia nałogu ale również odradzenie osobom niepalącym, żeby nie zaczynały palić. Po pierwsze, w jasny i klarowny sposób informują o zagrożeniach związanych z paleniem, sam napis nie oddaje takich odczuć i emocji. Po drugie, pokazują groźne, często śmiertelne skutki palenia. Po trzecie, pełnią funkcję prewencji wśród osób młodych, które może nie zaczęły jeszcze wciągnąć się w nałóg. A co najważniejsze zmniejsza atrakcyjność palenia.
Czy taka metoda jest dobra czy nie, to oczywiście można się spierać. Osobiście uważam, że obraz szybciej trafia do społeczeństwa niż napis. Pewnie trzeba trochę poczekać zanim kampania walki z uzależnieniami odniosła skutek. Już teraz można stwierdzić, że jest to swoistego rodzaju przełom w tego typu akcjach. Chociaż moi znajomi, którzy bardzo długo palą jasno mi wytłumaczyli, że jak ktoś pali to i tak będzie palił.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz